Po poslední stavbě jsme zkontrolovali pevnost spoje dvou polovin a UHU POR je prostě super. když se nechá důkladně zaschnout tak drží perfektně. Docela mi to potvrdila i zkušenost se záletem Predátora, který byl lepený LA tmelem a při záletu 2 exponovaná místa v lepeném spoji povolila a tak jsem opravu provedl právě za pomoci UHU PORu a pak už spoj drží jako židovská víre, bez urážky :).
Konečně jsme dorazili domů a začali pracovat na křídlech. První věcí bylo vyměření místa pro serva, která chceme mít co nejvíce nahoře kvůli těžiště a po té vytvoření otvorů. Na vytvoření otvorů je možné použít spoustu různých osvědčených postupů jako například vyřezání pájkou s okem vytvarovaným podle tvaru serva, vyřezání a vyškubání pomocí kleští.Já když jsem posledně stavěl F3K Isis, tak jsem otvory vyfrézoval pomocí ruční frézky a tento postup jsem zvolil i zde. Tudíž jsme na Dremel 4000 nasadili flexibilní hřídel, do ní jemnou frézku, otvor serva obřízli ostrým skalpelem pak pomocí frézky opatrně frézovali tak, aby servo pěkně a natěsno sedlo do otvoru a zároveň bylo srovnané s horní hranou. To se nám dle mého názoru povedlo velice dobře a díky tomu, jak jsou námi zvolená serva tenká zůstalo v křídle i přes jeho nízký profil spousta materiálu. Ačkoli zůstalo v křídle spousta materiálu, na podlaze bylo taky materiálu více než dost a to ne jen na podlaze, ale také na našich hlavách a podobně. Tohle vidět má milovaná žena, tak jsem synem i dcerou smrti :).
V tuto chvíli máme za sebou práci, která je produkuje nejvíce nepořádku, tudíž je nejlepší ten bílý "bordel" uklidit a pak se vrhnout na dost zásadní piplačku, která jde docela pomalu.
Na křídlo jsme si překreslili čáry, kam chceme umístit výztuhy. A zde jsme u zásadního rozdílu, který je v naší stavbě oproti standardním postupům. V návodu od křídla Tomahawk II se jako výztuhy používají laminátové tyčky (Důvod? Nejsou křehké a při boji se tak snadno nezlobí. Někteří používají uhlíkové tyčky nebo pásnice.). My jsme podle Jakuba zvolili experimentální metodu vyztužení pomocí uhlíkových uhlíkového rovingu, který jsem zakoupil u pana Vaňoucha, jelikož jiné prodejny tento sortiment běžně nevedou. Do křídla jsme provedli zářez shora i zdola a roving do daného zářezu zatlačili pomocí špejle (s tou mi to osobně šlo nejlépe). U náběžky jsme do zářezu dali pro jistotu svazky rovnou 2. Bylo to trochu zdlouhavé a jak jsme se soustředili, bylo všude naprosté ticho.
Na obrázcích vidíte roving již zatlačený do EPP. Křídlo je zatím stále neuvěřitelně gumové. Je až k nevíře si představit, že po všech operacích bude dostatečně tuhé. Křídlo na horní fotce je to mé.
Zde je Peterův krasavec.
Konce rovingů vylézající na konci křídla. Dle našich předpokladů ze sebe roving v drážce vytvoří malou stojinu.
Jakmile jsem do všech štěrbin natlačili roving, přišla na řadu malinko obávaná procedura a to je prosycení rovingů epoxidem s tužidlem. Používáme standardní L285. Namíchanou směs jsme natáhli do 20ml stříkačky a nasadili žlutou jehlu (díky Pišto za jehly). Nasadili jsme jehlu na začátku drážky a postupně a hlavně jsme prosycovali s tím, že jsme se snažili zároveň roving jakoby neustále napichovat. Vždy jsme počkali než se epoxid prodral až napovrch a neustále jsme se snažili kontrolovat dostatečné prosycení.
Jelikož je křídlo stále naprosto gumové, není možné jej pak odhodit někam bokem, ale musí se zase uložit do potřebného tvaru/zkroucení/negativního vzepětí, zatížit a pak čekat minimálně 24 hodit, než vše důkladně vytvrdne a tím se zachová požadovaný tvar.
Celou dobu mi v hlavě hlodala myšlenka, že to nebude dostatečně pevné. A jak to dopadlo? To se dozvíte příště.
Dobrý den.
OdpovědětVymazatZaujalo mne použití rowingu jako výztuhy. Další díl se bohužel nekoná a tak se zeptám. Funguje to?
Osobně používám u samokřídel jako výztuhu v nejvyšším místě profilu z obou stran 0,4 mm ocelovou strunu zaříznutou těsně pod povrch, zalitou CA a bez použití aktivátoru. Vychází mi to jako dostatečné řešení.
Problém je ale u příčné výztuhy. Tam je profil uprostřed nízký a výztuha drátem tam příliš nefunguje. Chybí tam hmota EPP pro vytvoření nosníku. Jak jo funguje při použití uhlíku? Neprohýbá se vám to křídlo?
Ahoj, překvapivě to funguje výborně, jen chybí ten poslední díl, aneb jak do samokřídla dostat ještě více uhlíku. To množství, které bylo na posledních fotkách je málo. Zrovna se prohrabuji fotkami, abych doplnit ten konec, jak jsem doplňoval uhlíkový rowing. Musí se samozřejmě dostatečně prosytit. Už jsem s ním i kombatil na Rané a na Bohnické skále a jediné co utržilo škodu byla páka serva, táhlo a páka na křidélku. U Tomahawka jsem používal laminátové tyčky, které nejsou tak křehké jako uhlík, ale tady jsem se pokusil o změnu. Podobně to má i kolega, který mi sehnal kontakt na tyto výřezy. Profil je cca o 1/3 tenčí než Tomahawk II či Tornádo. Pronikavost úchvatná, jen čloběk musí použít tenčí serva a já zkusil právě mohutně prosycené rowingy.
OdpovědětVymazatJo, to pravidlo, že uhlíku není nikdy dost jsem už slyšel. :-)
OdpovědětVymazatTakže i při současném stavu je to příčně dostatečné? U kombatového předpokládám ano. Tam na střed křídla ani při utaženém přemetu asi tak velké síly nepůsobí.
Já provozuji samokřídla jen s motorem a to slabé příčné vyztužení má pak za následek "divnoobrat" u utaženého přemetu. Křídlo se tíhou motoru a baterky prohne a pak je místo přemetu něco jako kopaný výkrut. To byl hlavní důvod, proč jsem se na to ptal.
No přidával jsem ho tam s rozmyslem. Cílem bylo, aby to samokřídlo bylo co nejpevnější,ale zároveň taky lehké. Díky profilu nepotřebuje příliš nakládat do větru. Přiznám se, že vůbec netuším, jak by se to zachovalo u motorového samokřídla. Já mám doma z motorových jen Swifta a ten je vyztužený uhlíkovými pásnicemi 0,5mm x 3mm, ale je to malé křídlo.
OdpovědětVymazatDíky za doplnění.
OdpovědětVymazatAhoj, zatim se mi podarilo doplnit dalsi dil. Je tam videt to doplnene prospikovani uhlikem.
Vymazat